Wednesday, September 30, 2015

Pertua U-To ( Keaslian Buluh Tumpat )

Asalamualaikum dan Salam Sejahtera 

Keaslian Buluh Tumpat .

Buluh Tumpat

Buluh tumpat bertemu ruas adalah salah satu tumbuhan yang jarang ditemui . Buluh tumpat amat diperlukan didalam bidang perubatan tradisional dan mistik . Buluh ini selalunya dijadikan sebagai azimat pendinding dan keselamatan .

Gambar sumber dari google

Gambar sumber dari google


Cara mengenal keaslian buluh tumpat adalah dengan memasuk kan kedalam air teh pekat panas . dengan menggunakan cara ini kita dapat melihat keaslian dengan cara tersebut . dikalau asli , maka buluh tumpat tersebut tidak akan bertukar warna dan bentuk walau sedikit pun . yang palsu akan mengelupas ataupun pecah dengan tersendirinya . Ini disebabkan yang palsu di hasilkan melalui simen atau kapur yang dibentuk menjadi buluh tumpat . hal ini bnyak orang lakukan kerana ingin mendapat keuntungan tinggi .

Cara kedua dengan memasukkan buluh tumpat kedalam air panas menggelegak atau air panas paras maximum . selalunya buluh tumpat yang asli akan mengeluarkan buih-buih halus pada hujung buluh tersebut berbanding yang palsu . ini kerana yang asli memiliki kandungan udara osida dan zat dialam buluh itu sendiri  berbanding yang palsu hanyalah simen biasa yang tidak mempunyai apa . dan dengan mengunakan cara ini juga maka yang palsu akan pecah kerana ketumpatan suhu yang tinggi tidak boleh menampung kekerasan simen dan kapur keras .


Khasiat dari segi sains , buluh tumpat digunakan sebagai perubatan kerana sumber natural dan osida dapat membantu isian didalam tubuh manusia . dari segi mistik selalunya di gunakan sebagai perubatan tradisional dan mistik. Dan di percayai mampu menjaga diri dan rumah dari dicerobohi oleh orang yang berniat jahat . da nada yang kata untukpengaseh , da nada yang kata untuk kebal umum .namun ini semua adalah dari keiziznan allah yang maha esa .

Khasiat Buluh Tumpat juga dipercayai mempunyai khasiat mistik yang amat hebat . Orang tua-tua selalu berkata apabila meletakkan buluh ini ke dalam rumah , insyaallah dengan izin Allah maka ada nya orang yang berniat jahat masuk kedalam rumah akan pulang tidak jumpa jalan keluarnya . Ada juga diperkatakan mampu membuat sipemakai akan memiliki kekebalan , dan ada juga yang beranggapan buluh ini mampu di buat sebagai ubat . Ada juga segelintir yang mempercayai buluh ini adalah salah satu bahan bagi minyak pengasih ampuh . Kebarangkalian masih dalam tanda tanya dan tiada kesahihannya hingga kini .

Semoga apa yang ditulis dapat diterima umum .

Sekian Terima Kasih

7 comments:

  1. Aslm,klau blh tau brp hrga buluh bertemu ruas nii??

    ReplyDelete
  2. Aslm, gimana cara menguji khodam buluh tumpat

    ReplyDelete
  3. Tuan sy nk tau tentang keburukan buluh tumpat bertemu ruas.yg ade penjaga nye?

    ReplyDelete
  4. Ade org ckp tidak elok simpan dlm rmh.rezeki tak msk.btl ke tuan

    ReplyDelete
  5. Sy ade 1 dh lebih 10 thn sy simpan.sy dpt di pulau besar melake..sy ingat nk pulang kan blk di tempat asal.ape pandangan tuan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. assalam tuan... boleh sy tau... ape kesan2 yg tuan rasa selama tuan simpan buluh tumpat TU?

      Delete